PRINCIPIILE MONTESSORI PENTRU UN COPIL ECHILIBRAT - partea a II-a

PRINCIPIILE MONTESSORI PENTRU UN COPIL ECHILIBRAT - partea a II-a

 

- Learning by doing. Sau pățania e mama învățării. 😁 - 

 

După cum am aflat în prima parte a articolului, în primii doi ani de viață, copilul are nevoie de rutină, de ordine în viața sa. Când el începe să fie conștient de sine și de propriile sale nevoi, principiile educației Montessori spun că trebuie să organizăm spațiul în care își petrece timpul, astfel încât el să aibă acces la cât mai multe materiale, culori, texturi. Copiii învață experimentând, atingând, mirosind, gustând. Într-un cuvânt, descoperind. 

 

Este total ineficient și contraproductiv să îi explici unui copil ce e bine și ce nu e bine să facă. Va reține mult mai ușor dacă va atinge el, dacă va descoperi viața experimentând. Ideal ar fi că un copil să fie lăsat să descopere singur mediul înconjurător. Astfel va ști ce este periculos și ce nu. Evident, copilul trebuie să fie permanent în siguranță și această experimentare liberă trebuie să aibă limite foarte bine stabilite pentru ca el să nu fie în nicio clipă în vreun pericol.

 

Degeaba îi explici copilului că urzicile înțeapă, că pânza de păianjen e lipicioasă sau că unele pietre au margini ascuțite. Cel mic trebuie să vadă și să simtă el însuși toate astea pentru a acumula eficient aceste informații. Puneți-i la dispoziție materiale din natură, mergeți împreună și descoperiți forme și culori, observați norii și încercați să găsiți corespondențe printre animale sau obiecte! Este cea mai eficientă metodă prin care va asimila aceste informații. 

 

MESERIA E BRĂȚARĂ DE AUR

 

Cu toții cred că ați văzut modul în care se desfășoară cursurile în școlile japoneze. Acele filmulețe care circulă pe internet în care copiii strâng masa, spală vasele, fac curat și ordine în sălile de clasă. Acest model educațional are la bază un alt principiu al Mariei Montessori, care ne spune că un copil trebuie lăsat să facă lucrurile adecvate vârstei lui pentru că astfel va învăța mai ușor. 

E valabil și pentru adulți. Fiecare dintre noi reține mai ușor și mai bine atunci când face ceva cu propriile mâini. La copii, învățarea este mult mai eficientă și deprinderea se fixează pentru o perioadă îndelungată de timp. Pentru toată viața chiar. 😉

 

LIBERTATE CONTROLATĂ 

 

Atunci când fiecare dintre noi este pus în situația de a alege dintre mai multe variante, simțim că deținem controlul, nu? Ne asumăm alegerea făcută și devenim mai responsabili și mai încrezători în propriile noastre forțe. Unui copil trebuie să îi fie oferită libertatea de a alege. A nu se înțelege că unui copil trebuie să i se permită să facă numai ce vrea. Sunt două lucruri total diferite. Variantele oferite celui mic trebuie să îi aducă beneficii în dezvoltare, indiferent de ce va alege pentru sine!

 

SE POATE FĂRĂ PREMII ȘI RECOMPENSE?

 

Unul dintre cel mai greu de aplicat principii este acela care presupune să nu introduci nici premii, nici pedepse în educația unui copil. Să ridice mâna cine nu a spus măcar o dată: ”dacă plecăm acum din parc, îți iau înghețată” (sau o păpușă)?! 

Dacă toate celelalte principii ale Mariei Montessori sunt aplicate în viața celui mic încă de la începutul vieții lui, atunci ar trebui să fie (mai) ușor să nu aduci recompensele și pedepsele în discurs. În mod teoretic, orice om ar trebui să facă un anume lucru pentru satisfacția de a fi făcut ceva bine și corect, NU pentru o recompensă materială sau de teama unei sancțiuni. Din nefericire, acest lucru se întâmplă extrem de rar.

 

Așa că...ce ar fi dacă acceptăm că:

  • matematica se poate învăța și tăind legumele și numărând bucățile rezultate, nu numai cu creionul pe hârtie;

  • formele de relief se rețin mult mai ușor atunci când le vezi cu ochii tăi și le admiri splendoarea;

  • diferitele stadii de dezvoltare ale unei plante sunt mai interesante dacă plantezi un sâmbure și apoi îl observi cum crește;

  • istoria este mult mai ușoară dacă vizitezi muzee și povestești despre exponatele de acolo;

  • spiritul civic se dezvoltă semnificativ mai repede și mai bine prin puterea exemplului, decât prin citirea unor discursuri din manuale.

Categorii

close

Comparare

Trebuie sa mai adaugi cel putin un produs pentru a compara produse.

close

A fost adaugat la favorite!

A fost sters din favorite!